10 sfaturi despre cum sa suporti mai usor canicula

Am modificat articolul ultima data pe: 18.11.19

 

Caldura intensa, care tine uneori saptamani intregi pe timpul verii, isi pune puternic amprenta atat asupra sanatatii organismului, nervilor si starii de spirit, cat si asupra facturilor la energie electrica.

Corpul uman functioneaza cel mai bine la o temperatura cuprinsa intre 20 si 25oC si are nevoie de pana la 14 zile pentru a se adapta la modificari termice minore sau moderate, ajustandu-si functiile cu efort minim pana la 28, 29 sau chiar 30oC. Peste aceasta limita adaptarea se face insa mai dificil, noi obosim mai repede, iar bolnavii cronici intampina probleme serioase de sanatate.

Invata din acest articol 10 strategii simple care te ajuta sa faci fata mai usor caniculei in fiecare an.

 

Evita diferentele mari de temperatura

Una dintre greselile pe care le facem cu totii, atunci cand afara termometrul urca ingrijorator de mult, este sa pornim aerul conditionat, portabil sau fix, si sa il setam la o temperatura cat mai mica, la 20 – 21oC sau chiar mai putin, ca macar in interior sa fie suficient de racoare.

Daca in exterior sunt 32 – 35oC, asta inseamna ca organismul trebuie sa se adapteze rapid si fortat la o diferenta de 10 – 15 grade, care este foarte solicitanta, si la persoanele slabite, sensibile sau hipotensive poate duce chiar la lipotimie prin dilatarea brusca a vaselor de sange.

 

 

Nivelul de temperatura recomandat pentru interior pe timpul verii este undeva la 25 – 27oC, valori pe care sistemele de climatizare le asigura cu costuri mai reduse si care permit corpului sa isi regleze functionarea mai usor. Este de asemenea important ca, atunci cand iesi afara dintr-un spatiu cu aer conditionat, sa treci printr-un spatiu cu temperaturi intermediare, care sa permita acomodarea treptata.

 

Stai in interior la orele amiezii

Este un sfat de care ar trebui sa tine cont copiii, varstnicii si persoanele cu afectiuni cronice, in special cardiace, dar nu numai, care sunt cei mai afectati de caldura. Daca locuinta nu este dotata cu sistem de racire a aerului (ventilator, aeroterma, aer conditionat portabil sau fix), in zilele caniculare te poti refugia in spatiul unui mall, al unei cafenele sau al unui supermarket pentru cele cateva ore in care aerul devine insuportabil in casa.

 

Imbraca-te lejer si in culori deschise

Stim ca vara este sezonul perfect pentru rochite mulate si bluze care scot silueta in evidenta, insa elastanul si alte fibre sintetice, incluse de multe ori in aceste modele, nu te ajuta prea mult sa faci fata caldurii, pentru ca se incing rapid si nu lasa corpul sa respire.

Foloseste zilele caniculare pentru a aborda o tinuta lejera si eleganta, cu pantaloni sau fuste lungi si largi, vaporoase, din fibre naturale (bumbac, in), care intensifica curentii de aer si ajuta la evaporarea transpiratiei, contribuind la reducerea temperaturii corpului.

Pentru a-ti proteja pielea bratelor, opteaza pentru bluze cu maneci cat mai lungi si cu croiala larga. Evita nuantele inchise si combina tonuri de alb, crem si alte variante pastelate, in tonuri deschise, care relfecta lumina.

 

Acopera-ti capul

Nu uita ca si creierul are nevoie de protectie si se numara printre organele vitale ale corpului uman. Caldura il afecteaza usor, deci apeleaza la sapca sau palarie, mai ales daca ai parul inchis la culoare. Este o masura potrivita pentru oricare dintre zilele de canicula, indiferent daca esti la plaja sau te indrepti pe strazile orasului, catre birou.

 

Aeriseste in timpul noptii si dimineata devreme

Daca este una dintre perioadele in care ziua este torida, dar noapte temperaturile scad destul de mult pentru a ajunge intr-un interval confortabil, profita de racoare si lasa geamurile deschise.

Nu uita sa pui plasa pentru tantari sau sa folosesti pastile speciale pentru a te asigura ca vei avea un somn linistit, fara intreruperi deranjante. Inchide ferestrele la primele ore ale diminetii pentru a mentine cat mai mult timp temperatura scazuta in interior.

 

Acopera geamurile

Foloseste draperii din material dens sau cu suprafata reflexiva, pentru a pastra umbra si racoarea in locuinta, cat timp esti plecat de acasa. Si jaluzelele te ajuta la fel de eficient, iar daca nu dispui de niciuna dintre cele doua variante sau vrei sa le suplimentezi cu alte masuri, iti recomandam sa acoperi geamurile cu hartie alba sau staniol, de preferat pe exterior.

O alta solutie eficienta este amplasarea de copertine, o varianta ceva mai costisitoare, dar cu utilizare pe termen lung si car iti ofera in plus posibilitatea de a le strange si desface la loc,  daca perioadele de temperaturi scazute si ridicate alterneaza si iti faci griji ca plantele de camera nu primesc destul soare.

 

Hidrateaza-te suficient

Corpul uman se raceste in principal prin transpiratie, care inseamna eliminare de apa si electroliti. Pentru a evita pericolul deshidratarii este important ca in perioada caniculara sa consumi minim 2l de lichide care inseamna apa, ceaiuri, sucuri de fructe (necarbogazificate), fructe si legume bogate in apa (pepene, citrice, rosii, castraveti etc.) si supe.

Evita cafeaua si alcoolul care contribuie la deshidratarea organismului si ceaiurile diuretice folosite in multe cure de slabire, transpiratia te va ajuta sa elimini suficienta apa din organism.

 

Foloseste un sistem de racire a aerului

De la instalarea unui model de aer conditionat split, montat in perete si pana la aeroterme sau simplul ventilator, orice solutie tehnica care te poate ajuta sa obtii in locuinta o temperatura confortabila, este binevenita.

Pentru cei care nu doresc sa cheltuie bani cu variante foarte scumpe sau sa faca gauri in pereti exista si modele mobile, cele mai bune aparate de aer conditionat portabile fiind destul de eficiente pentru a raci incaperi de pana la 30 – 35mp.

 

Apeleaza la gheata

Doua sticle cu apa inghetata asezate in fata ventilatorului pot face minuni pentru eficienta acestuia. Pentru a adormi usor mai poti folosi vechiul truc cu pastrarea cersafului de pat in congelator, care te va ajuta sa creezi racoare pentru ceva timp in zona de dormit.

 

 

Tine legatura cu medicul

Daca te numeri printre persoanele care sufera de insuficienta cardiaca, hipertensiune, boala cardiaca ischemica, rinita, ulcer, brosnita cronica, hipotiroidie, hipertiroidie sau alte afectiuni cronice afectate direct de diferentele mari de temperatura, praful uscat al verii sau aerul conditionat, nu ezita sa iei legatura cu medicul de specialitate sau de familie pentru a gestiona eficient dificultatile aparute in aceasta perioada.

In caz de epuizare pe fondul caldurii, manifestata prin durere de cap, stari de greata sau chiar varsaturi, scaderea tensiunii arteriale si cresterea pulsului, crampe musculare si o senzatie generala de slabiciune, intrerupe activitatea si retrage-te intr-un loc umbrit si racoros, unde te poti intinde, de preferat cu picioarele ridicate peste nivelul corpului.

Consuma multe lichide si cere la farmacie saruri de rehidratare care se dizolva in apa. Daca esti la birou sau acasa, poti pune pe abdomen sau sub brat sticle de apa rece sau o punga cu gheata, infasurata intr-un prosop.

Insolatia este varianta grava a epuizarii generate de caldura si este o urgenta medicala. O recunosti dupa temperatura mult mai mare a corpului, de 39 – 40oC, pielea uscata si fierbinte, lipsa transpiratiei, varsaturi puternice, in jet, care de multe ori nu mai sunt anuntate de senzatia de greata, oboseala intensa, confuzie, anxietate, hipotensiune, cresterea pulsului, dificultati de respiratie sau chiar convulsii. In acest caz, este important sa se apeleze 112, pentru ca este necesara interventia medicului.

 

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 voturi, media: 5.00 din 5)
Loading...