6 sfaturi care te ajuta sa iti mentii sanatatea pielii pe timp de iarna

Am modificat articolul ultima data pe: 21.11.19

 

Stim ca pielea beneficiaza cel mai mult de atentia ta pe timpul verii, pentru ca atunci este expusa cel mai mult vederii. Vantul, soarele, praful, razele ultraviolete par cumva mult mai prezente in zilele caniculare ale anotimpului cald, decat in cele reci de iarna. Realitatea este insa ca frigul, viscolul, uscaciunea din apartament si lumina reflectata de zapada iti afecteaza tegumentul la fel de mult.

Cum ar trebui sa ai grija de tine pentru ca pielea ta sa ramana elastica si sanatoasa in lunile reci? Iti spunem pe scurt in randurile de mai jos.

 

Evita dusurile fierbinti

Daca in anotimpul cald preferam dusurile racoroase, iarna suntem cu totii tentati sa ne retragem sub un val de apa fierbinte, imediat cum ajungem acasa, pentru a alunga raceala care ne patrunde in corp, mai ales daca petrecem mult timp afara.

Ceea ce nu stii este ca, pe langa senzatia placuta si indepartarea impuritatilor si a mirosurilor corporale, apa prea calda mai are ca efect si diminuarea uleiului protector de la suprafata dermului. Acesta acopera pielea intr-un strat subtire, are rolul de a-i mentine hidratarea si fara el, tegumentul devine uscat, fragil si vulnerabil.

Pentru a feri pielea de acest tratament agresiv, specialistii recomanda limitarea timpului petrecut sub dus la cel mult 10 minute si mentinerea termostatului centralei termice la un maxim de 49 – 50oC.

Te asiguri astfel ca apa nu ajunge la o temperatura prea ridicata si in acelasi timp faci economie la consumul de energie electrica. O alternativa intuitiva este sa dai apa mai rece, cand observi ca pielea ta incepe sa se inroseasca, pentru ca in acel moment este cu siguranta prea calda.

Daca tegumentele tale sunt deja uscate, este bine sa eviti baile in cada, pentru ca au un efect degresant mai intens, sa te tamponezi usor cu prosopul in loc sa freci cu forta tegumentul si sa aplici o crema hidratanta de indata ce ai iesit din apa.

 

 

Foloseste cremele potrivite

Din cauza temperaturii scazute, aerul este mai uscat pe timpul iernii si mai putin prietenos cu pielea ta. Este motivul pentru care vei simti mai frecvent tegumentele uscate. Daca o expui perioade lungi de timp la aerul rece, vei observa ca devine mai fragila, iritata si chiar cu leziuni fine.

Pentru a o proteja, iti recomandam sa folosesti frecvent o crema hidratanta ceva mai grasa decat formulele de vara. Versiunile pentru iarna includ intr-o proportie mai mare uleiuri care au rolul de impiedica pierderii umezelii pe care o oferi pielii prin componentele de hidratare din formula.

 

Controleaza umiditatea din aer

Cu cat aerul este mai cald, cu atat poate contine o cantitate mai mare de vapori de apa. Aerul rece al iernii este insa mai putin bogat in vapori. Atunci cand aerisesti, in casa patrunde aer rece care este incalzit de sistemul termic, marindu-si astfel capacitatea de a contine apa si fiind resimit de catre organism ca aer uscat.

Aceste proces explica senzatia de tegumente si mucoase uscate pe care o resimti de regula in locuinta, in anotimpul rece. Aerul sarac in apa din interiorul locuintei va absorbi usor umezeala de la nivelul pielii tale, mai ales atunci cand tegumentul tau nu este acoperit eficient de stratul protector de ulei.

Poti rezolva insa problema foarte usor prin utilizarea umidificatorului adecvat. Aceste dispozitive genereaza vapori de apa reci sau calzi, care aduc nivelul umiditatii din aer la o valoare potrivita pentru corpul tau. In functie de temperatura de afara, pe perioada iernii aceasta variaza intre 25 si 40%.

 

Nu neglija protectia solara

Daca ai impresia ca razele solare sunt mai putin intense pe timpul iernii si ca nu ai nevoie la fel de mult de protectie SPF, iti vom spune ca zapada reflecta pana la 80% din lumina, aproape dubland expunerea ta la radiatiile UV.

Pentru cei care obisnuiesc sa isi petreaca vacantele la munte, reamintim faptul ca la inaltime aerul este mai rarefiat si cantitatea de radiatii care patrunde este de asemenea mai mare. Deci nu uita sa aplici un strat suficient de crema de protectie, daca mergi la ski.

Multi considera ca daca stau in casa sunt protejati de razele UV. Studiile arata insa ca pana la 60% patrund prin sticla si te vor afecta, mai ales daca iti place sa stai in fata geamului pentru a simti caldura soarelui.

 

 

Buzele au nevoie de ingrijire speciala

Pentru ca stratul de epiderma care le acopera este mai subtire si mai fragil in zona buzelor, acestea au nevoie de ingrijire speciala. Evita tentatia de a le umezi cu limba, pentru ca nu vei face decat sa le expui si mai mult la uscare.

Foloseste balsmuri care nu contin camfor, mentol sau eucalipt, solutii care nu sprjina hidratarea, si aplica formula in special seara, inainte de culcare, pentru a permite tesuturilor sa se regenereze.

Opteaza pentru produse pe baza de glicerina si uleiuri esentiale, care iti ingrijesc cel mai bune buzele, si nu uita sa aplici ziua o varianta cu factor de protectie solara.

 

Alimenteaza-te corect

Daca vara cei mai multi dintre noi ne hidratam corect datorita temperaturilor crescute, iarna avem cu totii tendinta de a neglija aportul de apa, mai ales daca pastram temperatura in locuinta la un nivel confortabil de pana la 22oC. Pentru ca pielea ta sa ramana elastica si catifelata este important sa consumi zilnic 1.5 – 2 litri de lichide.

In cazul in care observi ca tegumentul este uscat sau incepi sa faci cosuri, iti recomandam sa urmaresti cu atentie aportul de lichide, pentru ca de obicei avem impresia ca bem mai multa apa decat consumam in realitate.

In acelasi timp cu anotimpul rece vine si riscul unei alimentatii mai sarace in vitamine si minerale. Specialistii recomanda consumul de seminte, nuci, avocado si peste, pentru aportul de grasimi sanatoase. Vitamina A ajuta la prevenirea efectelor expunerii la soare si la regenerarea tegumentului si poate fi obtinuta din ficat si alte organe de animale, din galbenusul de ou si legume verzi, precum spanac sau broccoli si fructe.

Mai ai nevoie de vitaminele E (migdale, nuci, seminte de floarea soarelui, struguri, rosii, kiwi) si C (catina, coacaze, macese, patrunjel, ardei iuti, urzica, acerola, varza de bruxelles), zinc (alune, caju, ciuperci, naut, fasole rosie, mazare, seminte de in sau dovleac) si seleniu (ton, sardine somon, ceapa, cereale, stridii, creveti, carne de vita).

Pentru ca studiile arata ca aceste elemente nutritive se asimileaza mai bine din alimentatie decat din suplimente, iti recomandam sa nu apelezi la pastile decat la recomandarea medicului si dupa efectuarea de analize.

 

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 voturi, media: 5.00 din 5)
Loading...