Importanta hidratarii in viata de zi cu zi

Am modificat articolul ultima data pe: 20.09.19

 

Acumularea de toxine in corp, infectii urinare frecvente, pietre la rinichi, ficat obosit si inima suprasolicitata sunt doar cateva din consecentele aportului insuficient de apa. Invata ce afectiuni previi hidratandu-te corect, cata apa trebuie sa consumi zilnic si cat de important este sa bei o apa curata. 

 

Datorita promovarii in masa a mesajelor privind hidratarea si alimentarea corecta, stim deja, aproape toti, ca trebuie sa bem minim 2 litri de apa pe zi. Multi dintre noi au impresia ca fac acest lucru si mai mult de jumatate dintre ei se inseala. Unii consuma lichide multe din instinct si pentru ca asa le cere organismul, altii pentru ca pur si simplu tin socoteala. Restul sunt neatenti si confunda usor doua cani de ceai sau doua pahare de apa cu o hidratare corespunzatoare.

 

Cat trebuie sa bei de fapt

Cantitatea de 2 – 2.5 litri pe zi este una aproximativa, in general valabila si mai usor de tinut minte decat detaliile. Daca vorbim despre un copil de 2 ani de exemplu, 2.5litri de apa vor depasi cu mult necesarul, in timp ce pentru un muncitor care lucreaza pe santier intr-o zi torida va fi prea putin. 

Regula de baza spune ca aportul de apa trebuie raportat la consum, astfel incat sa mentii echilibrul in organism. Adultul obisnuit pierde intr-o zi aproximativ 1 – 1.5 litri de apa prin urina (1ml/kg/h), intre 500 si 800ml prin transpiratie, 100 – 200ml prin fecale si 100 – 200ml prin respiratie.

 

Cand apare setea si cand trebuie sa bei apa

Setea este semnul principal al deshidratarii, insotit sau nu de pierderea elasticitatii pielii, si semnalul de alarma al organismului. Ceea ce multe persoane nu stiu este faptul ca setea apare la un deficit de 2l de apa in corp, ceea ce inseamna ca nu este cel mai bine sa bei apa doar atunci cand iti este sete.

Atunci cand deficitul este de 2 – 4litri, corpul reduce cantitatea de urina eliminata si ca urmare aceasta va fi mai concentrata, gura si buzele incep sa se usuce, apare senzatia de slabiciune in corp, febra, scade tensiunea arteriala si creste pulsul, pentru a compensa. 

Peste nivelul unei lipse de 4litri, incepi sa fii confuz, somnolent, pulsul abia se mai simte, tensiunea continua sa scada, pulsul creste si poti intra in soc sau experimenta stari convulsive.

Apa trebuie consumata in mod echilibrat pe intreg parcursul zilei pentru a acoperi deficitul pe masura ce se produce. Medicina asiatica, si nu numai, recomanda inceperea zilei cu doua pahare de apa calduta, care sterg deja de pe lista 400 – 500ml. Daca calatoresti mult si nu iti permiti sa mergi des la baie, iti recomandam sa consumi apa frecvent si in cantitati mai mici. 

Tinand cont ca organismul nostru este format din 60% apa, merita efortul de a incerca sa-ti planifici aporul de apa pe timpul zilei in asa fel incat corpul sa nu se deshidrateze si tu sa poti sa iti faci treaba.

 

 

Ce afectiuni poate ascunde setea

Nu intotdeauna setea semnaleaza un aport deficitar de apa. In unele cazuri, ea poate fi simptomul unei afectiuni. Diabetul insipid si zaharat, xerostomia (sindromul gurii uscate), anemia, hipopotasemia, insuficienta renala si a inimii sunt doar cateva dintre bolile care se pot ascunde in spatele unei senzatii inexplicabile de sete. 

Ea mai poate fi determinata si de consumul de diuretice sau mancaruri sarate ori foarte dulci.

 

Deshidratare la nivel celular

In primele etape ale deshidratarii, organismul pierde lichid din spatiul extracelular – lichid interstitial si vasele de sange. Este motivul pentru care se usuca mucoasele, pielea devine flasca si scade tensiunea (volumul de sange din organism se micsoreaza). 

Daca nu faci insa nimic si treci in urmatoarea etapa, organismul incepe sa piarda apa din fiecare celula, care nu mai poate functiona corect. Cele mai sensibile sunt cele nervoase, motiv pentru care si multe dintre simptome sunt neurologice.

 

Hidratarea deficitara si rinichii

Apa ajuta la transportul toxinelor din corp catre rinichi si la eliminarea lor din organism. Tot ea ajuta la transportul substantelor nutritive catre rinichi. Hidratarea deficitara afecteaza ambele cai, privand organele de hrana si concentrand toxinele care trebuie filtrate. Astfel, rinichiul oboseste mai usor.

Persoanele care beau apa putina sunt mai predispuse la infectii urinare care, netratate corespunzator, pot urca pe ureter catre rinichi. Au de asemenea un risc mai mare de aparitie a pietrelor la rinichi sau a calculilor uretrali, pentru ca mineralele au ocazia sa stagneze mai mult pe loc si sa formeze structuri mai mari. Atunci cand este eliminata din corp, apa ajuta la indepartarea microorganismelor patogene, care pot afecta aparatul urinar si ia de asemenea cu sine si particulele de minerale.

Conteaza insa si ce apa bei, pentru ca o cantitate mare de apa bogata in minerale sau contaminata cu patogeni nu te ajuta, ci dimpotriva. Daca obisnuiesti sa consumi apa de la robinet este bine deci sa stii ca printre avantajele folosirii filtrului de apa suplimentar se numara si scaderea riscului de afectiuni cu localizare urinara. 

Nu conteaza daca alegi confortabilul design tip cana sau un model cu montare pe robinet ori sub chiuveta, important este sa nu introduci in corp impuritati si microbi care iti pot face rau.

 

 

Deficitul de apa, ficatul si inima

Printre multiplele functii indeplinite de ficat in organism se numara si cea de filtrare a sangelui. Daca tu nu bei suficienta apa, sangele este mai vascos si concentratia de toxine este mai mare, ceea ce inseamna ca ficatul va munci mai greu. Ca efect, corpul tau este mai predispus la imbolnavire, toxinele se pot acumula, determinand diverse afectiuni si ficatul oboseste.

Inima este cea care asigura circulatia sangelui in organism prin pompare. Atunci cand esti deshidratat, sangele devine mai gros, ceea ce inseamna ca este mai greu de circulat, si, in plus, creierul reduce diametrul vaselor de sange si creste pulsul in incercarea de a compensa deficitul. Toate acestea fac inima sa lucreze mai greu.

 

Apa si temperatura corpului

Organismul nostru isi regleaza temperatura prin procesul de evaporare, care necesita caldura pentru a transforma apa in vapori. Indiferent ca vorbim despre transpiratia evidenta de la nivel axilar, din palme, de pe fata sau care iti acopera spatele in zilele foarte calde, sau de perspiratia nesesizabila din restul timpului, reglarea nu are loc fara apa. 

Esti mai sensibil la caldura decat altii si nu prea transpiri? Incearca sa evaluezi cantitatea de apa pe care o bei zilnic.

 

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 voturi, media: 5.00 din 5)
Loading...