Ce trebuie sa stii despre asociatia de locatari

Am modificat articolul ultima data pe: 01.12.22

 

Cat castiga un administrator de bloc si ce face pentru acesti bani? Poti administra o cladire de locuinte fara asociatie? Cum se infiinteaza o asociatie si ce rol are? Iata doar cateva intrebari la care afli raspuns din acest articol.

 

Organizata sub forma de ONG, asociatia de proprietari mentine in conditii bune cladirea in care locuiesti si se ocupa de tot ceea ce inseamna spatii comune si contributia fiecarui proprietar la cheltuielile generale. Activitatea sa este definita prin norme metodologice de aplicare a legii 196 din 2018, implica un presedinte, administrator, comitet executiv, contabil si cenzori si este controlata de primarii. 

 

Rolul asociatiei de proprietari

Ca forma juridica, o asociatie de proprietari este un ONG si este recunoscuta prin legea 196 din 2018, numita si Legea asociatiilor de proprietari. Rolul fiecarei asociatii de proprietari este acela de a reprezenta interesele locatarilor din condominiul in care a fost constituita, cu referire atat la drepturile, cat si la obligatiile individuale ale fiecarui locatar, dar si la modul de administrare a spatiilor comune.

Termenul de condominiu a fost introdus de noua lege a asociatiilor de proprietari si face referire la orice imobil alcatuit din teren si constructii, cu minimum trei proprietati individuale private de tipul locuintelor sau al spatiilor cu alta destinatie, plus spatiile comune asociate.

Cum se infiinteaza asociatia de proprietari

Dupa cum prevede legea 196/2018, infiintarea asociatiei de proprietari este conditionata de obtinerea a jumatata plus unu semnaturi din numarul total al proprietarilor. Acordul acestora se mentioneaza prin semnatura intr-un proces verbal care stabileste hotararea de a infiinta asociatia.

Statutul asociatiei este trasat intr-o intalnire la care participa proprietarii si trebuie sa includa elemente definitorii precum:

  • denumirea asociatiei, sediul, durata de functionare si conditiile dizolvarii;
  • scopul infiintarii, structura organizatorica si modul de functionare;
  • structura veniturilor si a cheltuielilor;
  • membrii (comitetul executiv, presedinte de bloc, administrator) cu drepturi si obligatii;
  • modalitati pentru solutionarea litigiilor, penalizari, cazuri de urgenta etc.

Detaliile privind proprietatile si locatarii din cadrul unei asociatii de proprietari sunt prezentate in acordul de asociere care contine:

  • identitatea proprietarilor asociati si descrierea proprietatii individuale;
  • descrierea condominiului (structura, numar de etaje etc.);
  • cota parte indiviza din proprietatea comuna pentru fiecare proprietar in parte;
  • declaratie pe propria raspundere referitoare la suprafata utila a proprietatilor individuale.

Prin acest acord, o asociatie de proprietari va completa dosarul de infiintare care mai contine: 

  • statut asociatie de proprietari;
  • proces verbal de consemnare a intalnirii; 
  • cerere pentru obtinerea formei juridice. 

Toate actele se depun la judecatoria de care apartine adresa la care este inregistrat blocul.

 

Presedinte asociatie de proprietari – salariu si atributii

Presedintele asociatiei de locatari este angajat de catre Comitetul executiv, aceeasi entitate care intocmeste si bugetul de venituri si cheltuieli unde este prevazuta si indemnizatia presedintelui. Bugetul de venituri si cheltuieli intra in vigoare abia dupa ce este aprobat de Adunarea Generala a asociatiei.

Atributiile presedintelui de bloc includ:

  • reprezentarea legala a asociatiei in relatiile cu tertii; 
  • supravegherea punerii in aplicare a hotararilor Adunarii Generale si Comitetului executiv;
  • propunerea de masuri impotriva locatarilor care nu respecta regulamentele etc.

Salariul presedintelui depinde de modul de incadrare (cu carte de munca sau cu contract de prestari servicii), se raporteaza la salariul minim sau mediu pe economie, si ia in considerare numarul de ore lucrate pe luna. In caz de demisie, un presedinte de asociatie de proprietari va continua sa isi exercite functia pana la alegerea noului presedinte.

 

Administrator de bloc – salariu si atributii

Administratorii de bloc pot fi persoane fizice sau persoane juridice. Daca te intrebi ce inseamna ca o persoana juridica poate deveni administrator de bloc, iti vom spune ca, in practica, o firma ce are ca domeniu de activitate asociatiile de proprietari sau administrarea imobilelor poate prelua managementul tehnic, financiar si contabil al cladirii.

Printre atributiile unui administrator de bloc se numara:

  • gestionarea bunurilor materiale si a fondurilor banesti;
  • incheierea contractelor cu furnizorii implicati in exploatarea si intretinerea cladirii (reparatii si intretinere lift, instalare si gestionare sisteme de supraveghere, reparatii la conductele de apa etc.);
  • informarea proprietarilor cu privire la regulile de utilizare a proprietatii comune.

Ca salariu, un administrator de bloc primeste intre 30 si 50RON pentru fiecare apartament din bloc.

 

Se poate administra un bloc fara asociatie de proprietari?

Desi in teorie se poate administra un bloc si fara asociatie, in practica, aceasta este cea mai simpla metoda de a rezolva eficient aspectele care tin de interesele comune. Incepand cu asigurarea curateniei pe sala scarii si pana la intretinerea liftului, atat hotararile, cat si punerile in practica, se rezolva mai usor prin asociatie.

Care sunt obligatiile proprietarilor de apartamente?

Proprietarii din blocurile administrate prin asociatii de proprietari au o serie de obligatii ce au rolul de a asigura buna functionare a acestui sistem de colaborare. Printre ele se numara:

  • anuntarea modificarii numarului de persoane care locuiesc in apartament;
  • mentinerea in stare buna a proprietatii individuale pe propria cheltuiala; 
  • sa repare stricaciunile provocate spatiului comun sau altui proprietar din condominiu; 
  • sa permita accesul presedintelui si a persoanelor autorizate, pentru realizarea de reparatii la proprietatea comuna la care accesul se face doar printr-un spatiu care ca forma de proprietate intra in zona privata.

 

Unde reclam asociatia de proprietari?

Consideri ca lista de plati a fost incarcata nejustificat? Poti face o sesizare in scris catre asociatia de locatari, care obliga cenzorii si contabilul sa refaca calculele pentru apartamentul tau.

Daca problema nu se rezolva sau se repeta, te poti adresa primariei de care apartii, care include un serviciu destinat colaborarii cu asociatiile de proprietari. Urmatorul pas, in cazul in care nici primaria nu te ajuta prea mult, este sa apelezi la instanta de judecata.

 

Cine controleaza asociatiile de proprietari?

In cadrul primariilor se organizeaza birouri sau servicii de indrumare si control a asociatiilor de proprietari, in sarcina carora cade verificarea organizarii si functionarii asociatiilor in conformitate cu prevederile legale si statutul acestora.

 

Pentru explicarea detaliata a noilor reglementari privind activitatea asociatiilor de locatari iti recomandam sa consulti online manualul asociatiei de proprietari sau ghidurile realizate pe acest subiect. Sunt o resursa utila atat pentru locatari, cat si pentru cei care se gandesc sa preia ca administratori o astfel de asociatie.

 

 

 

Lasa un comentariu

0 Comentariu