6 erori pe care le faci cand folosesti aerul conditionat in masina

Am modificat articolul ultima data pe: 25.04.24

 

Cei mai multi dintre noi au fost pusi macar o data in viata in situatia de a circula intr-un automobil fara aer conditionat, fie ca era vorba despre masina personala, fie despre un mijloc de transport in comun. Avem asadar la dispozitie toate informatiile necesare pentru a aprecia la justa sa valoare utilitatea sistemului de climatizare intr-o zi torida de vara. Stim insa cum sa-l folosim corect pentru a nu-l suprasolicita si pentru a ne proteja sanatatea?

Afla din acest articol care sunt cele mai frecvente erori facut in utilizarea AC-ului in autoturism si ce efecte pot avea.

 

Orientezi gurile de ventilatie direct spre tine

Da, stim cat de tentant poate fi sa simti curentii de aer direct pe fata ta, cand afara sunt multe grade peste 30. Insa orientarea gurilor de ventilatie direct catre tine nu numai ca reduce eficienta sistemului de climatizare, dar te poate si imbolnavi. De la ochi rosii si uscati, nas infundat, tuse si stranut si pana la torticolis si nevralgii, afectiunile generate de expunerea directa la aer rece sunt variate si neplacute.

In plus, vei reduce eficienta de functionare a sistemului. Pentru cele mai bune rezultate, se recomanda orientarea fluxului de aer catre tavan, pentru folosi tendinta naturala a aerului cald de a se ridica si a celui rece de a cobori. Obtii astfel o uniformizare mai rapide a temperaturii si cu consum mai reduse de resurse si toti cei din masina se vor bucura de efectele sistemului de climatizare.

 

 

Activezi aerul conditionat prea repede

Pentru multi dintre soferii care urca intr-o masina incinsa, lasata afara, intr-o parcare fara copaci sau orice alt tip de sursa de umbra, prima miscare este sa inchida usa si sa deschida aerul conditionat la maxim.

Este una dintre cele mai intalnite erori in folosirea acestui dispozitiv de racire. Aerul din masina este mult mai cald ca cel de afara, din simplul motiv ca a stat ca intr-o cutie de conserve tinuta in soare, fara sa circule. Pornirea AC-ului nu face decat sa agite aerul cald din interior, reusind cu greu sa ii scada temperatura.

Specialistii recomanda o etapa de pregatire in care sa lasi doua usi deschise sau doua geamuri, astfel incat sa se faca putin curent si aerul sa se raceasca de la sine cu cateva grade. Nu este nevoie sa astepti mult, doar cateva minute, dupa care le poti inchide si deschide aerul conditionat. Iti vei da seama singur de diferenta de eficienta la pornirea AC-ului.

 

Neglijezi lucrarile de intretinere

Chiar si cel mai bun aer conditionat pentru masina are nevoie de intretinere periodica. Gandeste-te ca de multe ori in autoturism patrunde aer plin de praf de pe drum, pe care sistemul il curata si il recircula, retinand impuritatile in filtrul inclus in design. Pe acest filtru se depune atat murdarie, cat si microorganisme nocive, alergeni, spori, polen etc.

Un sistem de climatizare care nu este curatat la timp, nu va mai fi la fel de eficient in igienizarea aerului si, in plus, nu va mai reusi sa il recircule la fel de bine. Vei simti acest lucru printr-un flux mai redus de aer rece si diminuarea capacitatii de a-ti asigura confortul termic dorit.

Studiile arata ca majoritatea sistemelor auto de climatizare necesita schimbare filtrelor o data la cel mult 15.000 – 20.000 de kilometri parcursi, pentru a asigura performante optime. Ia asadar in considerare acest aspect, mai ales cand te pregatesti sa pleci in vacanta cu masina si te asteapta un drum lung prin caldura.

 

Nu pornesti aerul conditionat dimineata

Pentru ca la primele ore ale zilei este de obicei racoare, cei mai multi dintre noi evita sa porneasca aerul conditionat al masinii cand pleaca la drum. Este o reactie fireasca, in special daca iti place sa lasi geamurile usor lasate pentru a simti aerul proaspat al diminetii.

Aceasta decizie iti va ingreuna insa drumul mai tarziu, cand afara va incepe sa se incalzeasca si geamurile tale vor incepe sa prinda un strat subtire, dar deranjant, de condens.

Poti evita aceasta problema pornind inca de la inceput AC-ul si lasand-ul la o intensitate mai redusa de functionare, adaptata la necesitatile mediul interior al masinii. Pentru ca cel de-al doilea rol al aerului conditionat este sa reduca umiditatea din autoturism, vei avea mai putine probleme legate de condens.

 

 

Nu folosesti cum trebuie optiune de recirculare a aerului

Mai putin recomandata iarna, pentru ca aduce cu sine riscul de crestere a umiditatii in interior, optiunea de recirculare a aerului te ajuta foarte mult pe timpul verii. Ceea ce face aceasta functie este sa inlocuiasca captarea de aer din exterior, cu circularea repetata a celui aflat in masina, varianta care ajuta la racirea mai rapida a interiorului.

Daca nu folosesti aceasta optiune, aerul conditionat va lucra mai mult pentru ca va trebui de fiecare data sa raceasca aer foarte cald adus de afara, spre deosebire de alternativa recircularii,  in care il raceste pe cel caruia i-a redus deja temperatura in mod semnificativ. Nu este nevoie sa folosesti butonul de recirculare tot timpul, ci doar atunci cand te afli intr-un loc in care aerul este murdar sau urat mirositor, ori cand afara este foarte cald si nu vrei sa suprasoliciti sistemele masinii.

Unele modele de autoturisme iti pun la dispozitie varianta de recirculare automata. Aceasta optiune inseamna ca sistemul se trece automat din racirea cu folosire a aerului din exterior, pe cea care lucreaza doar cu cel din interior, fara interventia ta.

 

Eviti sa folosesti aerul conditionat

Exista persoane care folosesc sistemul de climatizare in mod excesiv, si persoane care evita foarte mult sa il utilizeze. Dintre cele doua categorii, in zilele caniculare de vara, cei mai expusi problemelor serioase sunt cei din urma.

Studiile arata ca o temperatura de 35oC in spatiul in care se afla soferul, aduce cu sine o scadere a vitezei de reactie de pana la 20%, similara unei alcoolemii de 0.05 in sange. Ceea ce inseamna ca esti predispus la accidente. Ca sa nu mai vorbim despre afectiunile agravate de expunerea prelungita la caldura, din categoria celor cardiace si respiratorii.

Daca masina are aer conditionat, invata deci sa il folosesti corect, iar daca nu are, si stii ca te asteapta o vara lunga si incinsa la volan, este bine sa gasesti o modalitate eficienta de racire a aerului.

 

Lasa un comentariu

3 Comentarii

Maria

July 4, 2022 at 11:40 am

Buna am si eu o intrebare
Cum e corect vara iarna …inchizi aerul conditionat si dupa aia inchizi motorul si cobori din masina sau opresti motorul cu aerul funcionand
Multumesc mult

Raspunde
                                   
Marian

July 25, 2022 at 6:45 pm

Pornirea motorului urmat de pornirea aerului condiționat. După acea oprirea aerului condiționat. Iar după câteva secunde oprirea motorului ( dacă nu vă grăbiți măcar 20-30 secunde)

Raspunde
                                   
Team DrDeco

July 4, 2022 at 1:37 pm

Buna Maria,
Nu exista o regula in acest sens, insa va putem recomanda pornirea motorului inainte de pornirea aerului conditionat. Va ajuta la racirea mai rapida a aerului.
Implicit ar presupune oprirea aerului conditionat inainte de oprirea motorului.
Va rugam sa testati si sa luati o decizie daca va fi sesizata o imbunatatire.

Toate cele bune!

Raspunde